Latihan tatabahasa
Kata Hubung
Pilih jawapan yang paling sesuai.
Pilih jawapan yang paling sesuai.
1. Cubalah bersungguh-sungguh ( ketika, setelah, sehingga )
berjaya.
2. Mereka sedang berbual-bual
( tentang, kecuali, serta )
kemalangan jalan raya yangberlaku
pagi tadi.
3. Dia memulas kain itu
( kerana, sementara, hingga ) kering.
4. Semua penduduk kampong sibuk bekerja (
sementara, manakala, meskipun ) dia
berpeluk tubuh sahaja.
5. (Selepas, Semenjak, Manakala)
Menteri Pendidikan selesai berucap, beliau akan
menyampaikan hadiah kepada para pemenang.
6. Amran mendapat keputusan yang baik dalam
peperiksaan ( kerana, ketika, tetapi)
diabelum berpuas hati.
7. Semua murid menumpukan perhatian
( sebelum, sewaktu, selepas)cikgu
mengajar.
8. Cikgu Kalsom menasihati Rajeswari
( melainkan, sehingga, supaya)sentiasa
rajinbelajar.
9. ( Walaupun, Sementara, Setelah)
menunggu padi masak, petani itu menanam
sayur-sayuran.
10. Bayi itu menangis ( apabila, agar, serta)
berasa lapar.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Kata Arah
Isi tempat kosong dengan kata arah yang sesuai.
( sisi / belakang / atas / dalam / luar )
1. Lokman terus bersembunyi di __________ pintu rumah ketika adik mencarinya.
2. Puan Mary duduk di __________ Selvi yang terlantar di katil hospital.
3. Abang memarahi kakak yang cuai kerana meletakkan pisau di __________meja.
4. Salmi meletakkan seketul batu yang cantik di __________akuarium.
5. Semua murid dimestikan beratur di __________kelas sebelum guru tiba.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
SIMPULAN
BAHASA
Isi
tempat kosong dengan simpulan bahasa yang sesuai.
angkat
kaki / anak
angkat / alas
perut / atas
pagar / ajak-ajak ayam /
ada
akal / ada hati
1. ____________________ Pak Cik
Ismail menjadi doktor gigi.
2. Apabila
pegawai penguatkuasa datang ke tempat itu, semua penjaja yang
tidak
berlesen ____________________.
3. Sewaktu
kami bekerja budak itu ____________________ sahaja.
4. Fauzi
makan sebungkus nasi lemak sebagai ____________________ sebelum
ke sekolah.
5. Jangan
terima jemputan itu, dia ____________________ sahaja.
6. Jia
Hui ____________________ uuntuk ikut jejak langkah ayahnya menjadi
seorang
dokter apabila dewasa nanti.
7. Kamil
____________________ untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh
Lingam.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KATA PENGUAT
Isi
tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
sangat / paling / sungguh / sangat / benar
1. Pokok kelapa
itutinggi.
2. Razak gemuk dalam kelas itu.
3. Kuih yang digoreng oleh kakak garing.
4. Baju yang dipakai oleh Firdaus besar.
5. Buku-buku di situ tebal .
2. Razak gemuk dalam kelas itu.
3. Kuih yang digoreng oleh kakak garing.
4. Baju yang dipakai oleh Firdaus besar.
5. Buku-buku di situ tebal .
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KATA
PEMERI
Isi
tempat kosong dengan kata yang sesuai.
ialah
/ adalah
1. Sekolah
Kebangsaan Darau sekolah
saya.
2. Hadiah itu untuk pemenang peraduan tarik tali.
3. Hujah-hujah yang dikemukakan oleh Alias kurang tepat.
4. Encik Samy pegawai di jabatan itu.
5. Cahaya yang berkelip-kelip itu cahaya dari rumah api.
6. Rojak makanan kegemaran saya.
2. Hadiah itu untuk pemenang peraduan tarik tali.
3. Hujah-hujah yang dikemukakan oleh Alias kurang tepat.
4. Encik Samy pegawai di jabatan itu.
5. Cahaya yang berkelip-kelip itu cahaya dari rumah api.
6. Rojak makanan kegemaran saya.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KATA
SERU
Isilah
tempat-tempat kosong yang berikut dengan kata yang paling sesuai di dalam kurungan.
1. _________,
terimalah tikamanku ini! (Hai , Nah)
2. _________,
cantik lukisan ini! (Cih , Wah)
3. _________,
malang sekali nasib anak-anak yatim itu! (Aduhai , Aduh)
4. _________,
kamu rupa-rupanya yang berada di sini! (Wahai , Hai)
5. _________,
lama sungguh kita tidak berjumpa! (Cis , Hai)
6. _________, aku
tidak peduli lagi! (Ah , Wah)
7. _________,
cantiknya burung merak itu! (Amboi , Ah)
8. "_________,
kamu sudah berkereta sekarang!" kata Mohan kepada Azura.
(Hoi , Wah)
9. "_________,
berani engkau menentang aku!" kata Demang. (Cis , Wahai)
10. _________,
sakitnya gigiku! (Nah , Aduh)
11. ( Oh , Wah ,
Cis ), begini caranya orang membuat sarung ketupat!
12. ( Aduh ,
Amboi , Wah ), laju sungguh pemuda itu memandu keretanya!
13. ( Oh , Cis ,
Aduh ), harapkan pagar, pagar makan padi! Harapkan kawan,
rupa-rupanya
kawan yang menjadi musuh sendiri.
14. ( Wah , Oh ,
Nah ), ini sahaja barang-barang yang dapat aku berikan!
15. ( Amboi , Aduh
, Cis ), comelnya anak-anak kucing Parsi ini! Geram aku
melihatnya.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KATA BILANGAN
Isi tempat kosong dengan jawapan yang diberi.
empat / setiap / ribuan
/ beberapa / semua /
setengah /
berapa
/ pertama /
kedua-dua / berminggu-minggu
1 penonton membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil.
2 belah pihak yang bertelagah itu tidak mahu mengalah.
3 Inilah kali saya menjejakkan kaki ke Kelantan.
4 orang muridkah yang menyertai rombongan itu ?
5 Encik Murad mempunyai orang anak lelaki.
6 orang peserta tidak dapat meneruskan perlumbaan itu.
7 hari ayah menghantar adik ke sekolah.
8 Rumah Fauziah kira-kira kilometer dari sini.
9 Sudah lamanya usaha dijalankan untuk mencari budak
yang sesat di
hutan itu.
10 "Jangan makan kuih itu, tinggalkan sedikit untuk adik kamu,"
10 "Jangan makan kuih itu, tinggalkan sedikit untuk adik kamu,"
kata Mak
Siti.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
PENJODOH
BILANGAN
1. Ada se
_________ itik sedang mencari makan di paya itu .
A gerombolan B
pasukan C kawan D
kelompok
2. Se________
kasuk Tan telah dicuri oleh penagih dadah .
A
butir
B
buah C
biji D pasang
3. Ayah membeli
se________ pisau di pasar raya itu .
A
bilah
B
pucuk C
ketul D laras
4. Ibu Mei Ling
menyuruh anaknya menberikan se________ tikar kepada ayahnya
yang duduk
di halaman rumah .
A
papan
B
gelung C
golong D gulung
5. Yap membeli
se________ anting-anting .
A
pasang
B
biji C
butir D
ketul
6. Daripada
se_______ benanglah , lama-lama menjadi se_______ kain .
A urat
, bidang
C lembar , helai
B
helai , gulung
D buku , keping
7. Emak Ali
membeli se______ kain batik .
A kodi
B
bungkus C
keping D
papan
8. Ayah Tai
Kwang mempunyai beberapa _______ kereta .
A biji
B buah C
longgok D pasang
9. Beberapa
_______ buah jambu telah dimakan olah tupai .
A
butir
B biji
C
ketul D
gugus
10. Se______
pelajar nakal telah menconteng bilik darjah .
A
kumpulan B pasukan
C gerombolan D
pasangan
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IMBUHAN "Se" / "Ke"
Berikan
Imbuhan “ke”atau“se”pada perkataan yang bergaris di bawah.
1.
Jam tangan yang dibeli oleh
Garjit rupa ( )
dengan yang dibeli Ali.
2. Perempuan yang cantik itu ialah kasih ( ) abang
Mee Lan.
3.
Amirul datang ke rumah
saya hari ( )
sebelum dia jatuh sakit.
4. Dua-dua( ) anak
Pak Ibrahim belajar di Universiti Malaya.
5.
Sofia
terjumpa ekor ( )
anak kucing semasa dalam perjalanan pulang
dari sekolah.
6. Dollah
termakan pinggan ( )
nasi lemak walaupun dia sudah kenyang,
7. Rumah
saya
tidaklah cantik ( )
rumah Osman.
8.
Fatimah dilantik
menjadi tua ( )
Kelas 4 Amanah.
9. Dia
terpaksa
mengikut hendak ( )
ibu dan bapanya.
10.
Mereka
duduk meja ( )
ketika makan malam.
11.
Roslin mendapat
tempat dua ( )
dalam acara itu.
12.
Tempat itu
tidak indah ( )
yang digambarkan .
13. Murid
tidak dibenarkan
bising masa ( ) berada
di dalam perpustakaan.
14.
Keluarga penyanyi yang terkenal itu
tinggal kampung ( ) dengan
saya.
15.
Abangnya lebih
tua tahun ( ) daripada
saya.
16. Empat-empat ( )
murid itu telah didenda oleh guru kerana tidak
menyiapkan kerja rumah mereka.
17.
Semua ( ) ahli
Persatuan Bahasa Melayu dikehendaki menghadirkan
diri ke sekolah pada petang nanti.
18.
Perlawanan itu
dimulakan lepas ( )
hujan berhenti turun.
19. Pasukan Brazil menjadi johan dalam
pertandingan bola
sepak dunia ( ).
20. Dua-dua ( )
orang pemain badminton itu
hampir handal ( ).
2 ulasan:
Tahniah! Latihan yang sangat baik untuk memantapkan penggunaan tatabahasa.
Catat Ulasan